Friday, 23 July 2010

hancur dan luluhnye ♥ seorg isteri

Salam semua,

Lame nye x menaip kat belog nih...sebab aku bercuti panjang menyelesaikan beberape perkara penting dlm hidup...back to the title...kisah ni mungkin boleh dijadikan teladan untuk pasangan yg dah berkahwin @ panduan untuk yg belum kawin/bakal kawin...sebenarnya x mampu untuk aku menaip kisah nih sbb terlalu sakit dan berat derita yg ditanggung tp demi utk berkongsi pengalaman hidup seseorg yang sangat menyedihkan...ambil la yang baik dan abaikan yang buruk...

Sesungguhnya Allah telah merancang segala perjalanan hidup setiap dr kita di dunia ni...Ade ujian yang mampu kita terima dengan tenang dan redha..tapi ade jugak ujian yang sangat2 berat sehingga x mampu kite terima wpun cube meyakinkan diri untuk tenang...macam tu la beratnye dugaan yang terpaksa diterima oleh seorang isteri bile suaminya memberi alasan "terpaksa" menjadi "suami pinjam" kepada "lady" sebelum 'lady" menutup mate kerana kanser....aku gunakan "lady" sebagai ganti name kepada org ke3 tu...

betapa hancur dan luluhnye hati isteri ini bile pertama kali terbaca sms sayang menyanyang antara suaminya dan lady...menggeletar seluruh badan isteri ini hingga hampir pengsan...tidak pernah terlintas difikiran isteri ini sesuatu yg sangat menyakitkan seperti ini akan berlaku dlm hidupnya..isteri ini lgsg x bersedia dan tak mampu untuk menerima hakikat hatinya dipermainkan..rupenye dah lame suaminya berkasih sayang dgn lady tanpa pengetahuannya..mesti korg nak tau mcm mn isteri ini tau tentang hubungan rahsia suaminye kan...sebenarnya, di sebalik setiap ujian Allah itu pasti ade hikmahnya..betul la kate pepatah..'sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah juga...' secara x sengaja isteri ini menoleh sewaktu suaminya menaip password hp yg memang selama ini dirahsiakan dr pengetahuan isteri ini..dan Allah jugak la yg menggerakkan hati isteri ini utk unlock hp suaminya dan perkara pertama yg appear adalah sms yg menghancurkan hati isteri ini...pertama kali membaca sms itu HATI isteri ini telah MATI..hanya cerai yg ade dlm akal isteri ini...tp lady masih lg bahagia bersama suami itu dan mampu untuk bercinta waktu ini...semoga hajat lady utk merasa disayangi oleh seorang suami dan punye anak tertunai dengan layanan hebat dari suami itu..

Lepas segalanya terbongkar, isteri ini lgsg x de perasaan untuk hidup lagi..berhari2 isteri ini x menentu fikirannya, hatinya x tenang, x makan, x minum sampai mengabaikan anaknya sendiri..suaminya masih memujuk tapi bg isteri ini semua pujukan tu x bermakna ape2..itu hanya utk menyedapkan hatinya..tp hakikatnya, isteri ini merasa kehilangan kasih suaminya..hidupnya terase kosong..x bermakna..isteri ini hanya fikirkan MATI..Alhamdulillah, Allah masih beri peluang pintu hati isteri ini untuk merasa tenang dan sesungguhnya ape yg isteri ini lakukan skrg hanya demi anaknya yg tersayang..

Selepas isteri ini tau perkara yang sebenarnya, isteri ini sudah mula mampu untuk berfikir dgn tenang dan waras..ape yang terlintas difikirannye yang waras kini adalah simpati terhadap nasib lady yang skrg sedang bertarung nyawa dgn kansernye..dan isteri ini masih lagi tidak mampu untuk memaafkan suaminya kerana sanggup mengenepikan hati seorang isteri yang juga wanita yang mengandungkan zuriatnye sendiri..pada hemah isteri ini, ape la salahnya berterus terang dan berbincang kerana isteri ini juga punye hak..kenapa perlu berahsia dan mengganggap mudah soal hati isteri ini..isteri ini tidak kejam hanya untuk memberi sedikit simpati andai dia tau perkara sebenar dr awal....rsnye x de dalil Allah yg mengatakan kuase seorang suami itu berhak untuk buat setiap keputusan tanpa berbincang dgn isterinya...sesungguhnye kini ape yang isteri ini pamerkan pada zahirnya x same dengan batinnye yang telah hancur..kerana isteri ini masih perlu menjaga hati banyak pihak..isteri ini masih perlu berkorban demi kebahagiaan dan kegembiraan org lain wpun kini hati nye sendiri sudah x mampu untuk bahagia dan gembira..

Isteri ini tidak meminta org lain untuk simpati pada dia wpun die tau yang die keseorangan, x ade yang memahami hatinya, x ade yang faham perasaannye yang hancur luluh itu..hanya isteri2 yang pernah merasa kesakitan ini yang mampu memahami..

Hanya mampu isteri ini berdoa semoga Allah ampunkan dosanya..kerana isteri ini masih tidak mampu untuk memaafkan suami itu hingga ke saat ini..dan isteri ini juge berdoa setiap waktu semoga Allah meringankan beban kesakitan yang ditanggung lady..insyaAllah..aminnn...dan semoga hajat suami itu untuk bertemu buat kali pertama dan terakhirnya dengan lady tertunai tak lame lagi...isteri itu?? dia pasrah...katenye, biarlah die disini dan berdoa yang terbaik buat mereka..dia masih ade anaknya yang tersayang..pintu hatinya sudah tertutup rapat..........

pssssttt: uolls, sedih x?? =) inilah dunia kan..kite x tau bile kita akan diduga..tp bersedialah dengan hati yang kuat dan tabah..insyaAllah, Tuhan akan tolong kita..


~sekian~ sambil lap air mate...

9 comments:

asleenda said...

ni kisah sape ni kak...

QasehAiris said...

true story...pengalaman akak sendiri dik...

Ayu Rosly said...

OMG!!!!

Ya Allah sedih nya baca...kalau ayu la mesti tak leh nak terima hakikat.

ayu ingat ayu sorg je yg ada masalah..rupanya ada lagi yg sedang hadapi masalah yg sgt berat...

so sory for u...memang sgt berat hoccay..walaupun tak pernah alami (YA Allah jauhkan lah) tapi ayu sgt faham..

nothing much i can say..berat mata memandang berat lagi bahu yg memikul..u have to b strong for ur daughter k...banyakkan berzikir dan solat..insyaallah hati jadi tenang

QasehAiris said...

ayu, pasal x leh terima hakikat la akak jd cam ni...ntah la kuat ke x akak ni ayu...i'll try my best to be strong..ya, airis je la penguat semangat akak skrg ni...
thanks ayu for the support...

liennasts said...

hanya yang mampu saya buat, doakan akak supaya kuat semangat. Memang sakit rasanya hati bila kita dapat tahu suami ada menyatakan sayang kepada perempuan lain selain kita. Tapi kak, harap suami akak akan berubah dan harap hati akak akan terbuka untuk terima dia balik. Cari jalan penyelesaian yang baik ye kak..

QasehAiris said...

liennasts: time kasih dear...insyaAllah akak akan cube sekuat mungkin utk buka pintu hati ni lagi...

chugie said...

OMG! emm.. nothing much to say!
sabar banyak2 ye mass, walaupun sy tak mengalaminye.. tp, itu sesuatu yang sangat menusuk! aduhai lah.. kenapa harus begini ye..

Ingat allah selalu.. insyallah, cahaya untuk kita masih ada..

kim salam cayang tuk airis ye!

QasehAiris said...

insyaAllah zie...harap2 lepas ni Allah berikan sesuatu yang baik pulak untuk mas n airis...aminnn...

Rainbow said...

salam sis... sememangnya akak seorang yang sgt tabah.. masakan ujian yang berat ini diturunkan pada akak sekiranya akak tidak mampu menanggungnya, sesungguhnya Allah tidak membebani hambaNya melainkan dengan kesangupan dan keupayaannya... saya doakan akak tabah dengan hidup. masa akan berlalu, dan akan akan kembali pulih inSyAllah.. pastinya ada yang lebih baik yang menanti.

Allah tidak akan mengambil sesuatu melainkan dengan mengganti dan memberikan kita dengan sesuatu yang lebih baik..